Google+ Followers

My Followers~~

Friday, 13 June 2014

Cantik? motif?

memandangkan waktu sekarang adalah siang.
Mood untuk study memang kureng laa ye.
Aku ni jenis yang suke study malam..hehe
so, aku nak bersantai-santai aja dengan blogku yang tercinta nih.
Ngeh..ngeh..ngeh..
Hari ni nak membebel sikit pasal wanita dan kecantikan.
Hmmmm.. wanita ka, perempuan ka, gadis ka, memang tak lari dengan istilah cantik kan?
Tapi aku tertanya-tanya, untuk apa kecantikan tu?
Untuk mendapatkan pujian kah?
Untuk menarik perhatian kaum adam kah?
Atau untuk bermegah-megah kah?
Well, kalau nak bercakap pasal wanita dan perempuan ni,
dah tentulah kena kat batang hidung sendiri kan?
ye la aku pun termasuk dalam golongan tu..

Tetibe, ade org cakap macam tu kat sarah.
Lepas tu sarah terfikir balik.
Untuk apa aku nak nampak cantik?
Tak kisah la kan apa pandangan orang.
Masing-masing ada pendapat sendiri
Cantik ni terlalu subjektif 
untuk di huraikan sebenarnya.

Cantik jugak tak semestinya paras rupa sahaja,
cantik juga sebenarnya perlu selari dengan kecantikan 
akhlak dan peribadi.



Kecantikan tu juga perlu.
Perlu untuk buat kita lebih yakin dengan diri sendiri.
For some people, mereka jadi rendah diri dan takde keyakinan
bila merasakan diri mereka tak cantik.
aku jugak pernah hadapi tahap keyakinan diri yang rendah.
Dan alhamdulillah, bila dah masuk alam universiti ni,
dah ada keyakinan untuk berkomunikasi dengan orang lain.
Persetankan semua apa yang orang nak cakap tentang kita.
Yang penting kita tak cari gaduh dengan orang.

Untuk buat sesuatu, letakkan usaha yang pertama,
Kalau takde usaha, macam mana nak berjaya kan?
Mana ada rezeki datang bergolek kan? Kita kena cari dan berusaha.
Macam tu jugak kecantikan.
Rasanya tak perlulah nak nampak cantik sangat. 
Yang penting, biarlah cantik akhlaknya dan cantik hubungan dengan ALLAH.
InsyaAllah kita akan nampak cantik.

Apa yang penting kat sini sebenarnya,
Niat.
Ya, niat kita dalam apa jua yang kita lakukan.
Kalau baik niatnya,
InsyaALLAH, baiklah hasilnya.
Buatlah sesuatu semuanya kerana ALLAH.

Aku bagi contoh eh,
ade sesetengah orang sanggup habiskan duit 
beratus-ratus untuk beli produk kecantikan.
Perlu ke?
Ye, memang kite perlu jaga kecantikan.
Tapi tengokla jugak kemampuan kita.
Kenapa tak bersungguh-sungguh macam tu 
untuk cantikkan hati?

Kalau setakat muka je cantik,
putih melepak,
Tapi hati busuk,
Mulut macam longkang,
Tak guna jugak.

Bagi aku laa, aku tak pandang pun alat-alat solek tu semua.
Nak beli yang mahal-mahal?
Memang taklah jawabnya. Baik aku simpan duit tu.
Untung-untung boleh pergi Mekah.
FYI, aku tak suka pakai make-up.
Paling gedik pun aku pakai eyeliner or maskara je.

Tak main la foundation,
cream-cream tu semua.
Rimas. Dan melekit.
Kadang aku pergi kelas tak pakai apa pun kat muka.
Hahaha.
Kecantikan aku hanya untuk yang halal je.
*cewah*

Ayah aku pernah cakap,
senang je nak nampak cantik,
Selalu basahkan muka dengan air sembahyang.

Dan teori yang sangat betul.
Cuba tengok orang-orang alim.
Depa mana ada mekap tebal-tebal.
Muka nampak suci je,
Orang cakap apa,muka ada Nur.
Tu la yang sepatutnya.

Aku bagi contoh, 
Ustazah Fatimah Syarha.


sebab apa aku bagi contoh ustazah ni?
sebab aku minat ustazah ni. 
aku minat baca tulisan-tulisan beliau,
dan suka dengar ceramah beliau.
Tengok, ustazah ni mana ada make-up tebal-tebal pun.
Tapi sejuk je mata memandangkan?
hihi.

Panjang pulak aku membebel ye.
ok lah, konklusinya kat sini,

"Wahai, sahabat-sahabat perempuanku sekalian,
tak perlulah kita nak nampak cantik sangat sebab nak suruh kaum lelaki 
pandang kita. Bukan apa, takut nanti jadi fitnah dunia. Seeloknya, cantikkan lah hati kita 
dengan selalu mengingati ALLAH dan sentiasa berhubung dengan-Nya. Dan tutuplah auratmu sayang. Tak kesian ke kat ayah nak kena tanggung dosa kita? Biarlah kecantikanmu hanya untuk yang halal buatmu. Wanita, hiasan dunia. Seindah hiasan adalah wanita solehah. So, nak cantik, jadilah muslimah solehah."



p/s: Yang baik itu datangnya dari ALLAH, yang buruk itu dari kelemahan
saya. Kalau ada yang tak betul tu, boleh tegur di ruangan komen ye.
Semoga tulisan ini bermanfaat.






2 comments:

  1. betul. kecantikan dalaman ada nilaiannya berbanding kecantikan luaran. sarah, sy pun suka ustazah ni, kalau baca novel2 dia, memang suka r...

    ReplyDelete
  2. Yang penting cantik di dalam, bila cantik di dalam, org tgk luaran pun sedap je mata memandang. luaran kena bersih kemas dan x selekeh, da cukup :) <3

    ReplyDelete