Google+ Followers

My Followers~~

Sunday, 8 June 2014

Cita-cita yang hampir aku kuburkan

Well, actually aku sangat berminat dengan Bahasa Malaysia.
Pernah bercita-cita nak sambung degree dalam bidang bahasa.
Tapi nak buat macam mana. tak dak rezeki.
Memang dari sekolah rendah lagi, aku seorang yang suka mengarang.
Masuk sekolah menengah, BM la subjek paling aku suka.
Tambah-tambah lagi bila kena tulis esei.
Walaupun esei fakta.
Bagi aku, menulis ni bagi aku kepuasan..
Paling aku suka bila form 3 aku pernah dapat
markah tinggi untuk sebuah karangan BM..
bangga laa jugak.Hehehe
Kat sekolah, aku takde la aktif sangat.
Tapi pernah la masuk pertandingan 
karang esei dan puisi.
Alhamdulillah dapat tempat ke-3 dan pertama untuk puisi.
So, memandangkan tak dapat nak pergi jauh dalam 
bidang bahasa, aku tetap tak putus asa.
Blog ni pun salah satu tempat aku kembangkan 
bakat yang terpendam.
*konon*
Aku pernah belajar linguistik masa tingkatan 6.
Tu la subjek kegemaran aku.
Dengan cikgunya yang teramat sporting dan best.
Dan untuk pengetahuan korang la kan,
tu je satu-satunya subjek yang aku dapat A.
Hahahaha.
So, ilmu yang aku ada sikit-sikit dalam bidang linguistik
boleh la aku guna
untuk menghasilkan satu penulisan yang berkualiti.
InsyaALLAH.
Banyak pulak aku merapu kan.
Ok, first of all, aku suka menulis sebab tu memang minat aku dari dulu.
Menulis bagi aku kepuasan.
Sebab, terkadang bibir ni tak mampu nak berbicara,
so, melalui penulisan, aku dapat sampaikan apa yang terpendam.
Selain itu, menulis ni dapat menghiburkan aku.
Sebab aku dapat bermain dengan perkataan.
Aku sukakan keindahan susunan kata-kata.
Contohnya bila aku sedih,
perkataan yang aku tulis mungkin menggambarkan 
perasaan aku ketika tu.
Menulis dengan hati.
Ya, tu memang cara aku menulis.
Masukkan sekali emosi dalam penulisan.
InsyaALLAH akan sampai kepada pembaca.
 Kalau yang rajin singgah di fb aku,
mungkin korang akan jumpa notes yang aku tulis.
tu semua aku tulis bila malas nak taip kat blog.hehe.
kadang-kadang idea spontan je datang.
Kadang-kadang apa yang aku tulis tu
benda yang terjadi dalam kehidupan aku.
Cita-cita.
Aku pernah bercita-cita nak jadi penulis novel.
Dari sekolah rendah aku simpan cita-cita tu.
Tapi masih lemah dalam menyusun kata dan mencipta situasi dan mencipta satu watak.
InsyaALLAH suatu hari nanti.
Aku tak nak tulis novel cinta.
Dah banyak sangat.
Aku berhasrat nak tulis sebuah novel yang lain dari yang dah selalu aku baca.
Mungkin sebuah novel santai yang sarat dengan nasihat.
InsyaALLAH.

aku takkan biarkan impian untuk jadi penulis
terkubur begitu sahaja.
Step by step, aku akan usahakan sampai berjaya.
InsyaALLAH.
Buat masa ni, biarlah aku menjadi seorang penulis di dunia blog ini.

Aku jadi blogger bukan untuk mencari populariti.
cuma sekadar mencari kepuasan dalam dunia penulisan.
Bukan mudah menjadi blogger yang dapat
menghasilkan sebuah entry berkualiti.

Aku akui, kadang-kadang entry yang aku tulis pun banyak 
yang merapu.
Tapi, aku punya cara sendiri menulis.
Dan menulis adalah jiwa aku.
Pena dan kertas teman akrab.
 kalau pen dah dalam genggaman,
pasti ada sebuah coretan hati. 


2 comments: